MH370: Objek Oren Yang Dijumpai Tiada Kaitan, Cuma Peralatan Memancing

SAR
PERTH – Beberapa objek berwarna oren yang dilihat dari sebuah pesawat yang mencari Penerbangan MH370 didapati cuma peralatan memancing, kata beberapa pegawai Australia semalam.
Kru-kru pesawat P-3 Orion melihat sekurang-kurangnya empat objek oren bersaiz melebihi dua meter pada Ahad lalu.
Namun, jurucakap Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA), Jesse Platts berkata, semua objek itu telah dianalisis dan disahkan tiada kaitan dengan pesawat Boeing 727-200ER milik Penerbangan Malaysia (MAS) yang hilang.
Perkembangan terbaharu itu meningkatkan lagi kekecewaan berhubung pencarian pesawat tersebut.
Pesawat berkenaan hilang semasa dalam penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing pada 8 Mac lalu.
Ketika kejadian, kapal terbang MAS tersebut membawa seramai 227 penumpang dan 12 kru.
Menerusi radar, pesawat tersebut didapati berpatah balik semasa ia sepatutnya menghubungi menara kawalan trafik Vietnam.
Sebelum ini, petugas-petugas penyelamat telah melihat pelbagai objek terapung di zon pencarian di selatan Lautan Hindi tetapi kesemua penemuan tersebut kemudian disahkan sebagai tiada kaitan dengan Penerbangan MH370.
Dalam pada itu, usaha mencari kapal terbang MAS itu mengalami beberapa perubahan sejak tiga minggu lalu apabila pakar-pakar menukar zon pencarian dari perairan Vietnam ke pantai Malaysia barat dan Indonesia sebelum berpindah ke koridor selatan di perairan barat Australia.
“Operasi itu jelas amat sukar. Kami mencari di lautan yang luas dan berdasarkan maklumat terhad,” kata Perdana Menteri Australia, Tony Abbott.
Menurut Abbott, usaha mencari Penerbangan MH370 turut menggunakan teknologi tercanggih dan pakar-pakar terbaik dunia.
“Sekiranya misteri ini (kehilangan MH370) boleh dirungkai, kami akan merungkainya,” tambah Abbott.
Namun, katanya, sehingga kini pencarian pesawat yang hilang sejak lebih tiga minggu lalu itu dibuat berdasarkan anggaran dan tekaan bermaklumat.
“(Modus operandi ini akan diteruskan) Sehingga kami mengesan serpihan sebenar Penerbangan MH370 dan melakukan analisis yang boleh memberi petunjuk tentang lokasi pesawat itu di lautan,” jelas Perdana Menteri itu.
Dalam perkembangan berkaitan, sebanyak 10 pesawat berada atau sedang menuju ke lokasi zon pencarian berkenaan di Lautan Hindi menjelang tengah hari semalam manakala 10 buah kapal turut meninjau di zon sama.
Zon pencarian tersebut terletak sekitar 1,850 kilometer ke barat Australia.
Lebih 100 kru melakukan tinjauan dari udara bersama 1,000 kelasi terlibat dalam operasi mencari pesawat hilang itu semalam.
Kawasan pencarian itu seluas 253,000 kilometer persegi itu.
Pesawat yang terlibat dalam operasi tersebut memerlukan masa dua setengah jam untuk ke lokasi berkenaan dan mempunyai masa mencari selama lima jam sebelum pulang ke Perth. – AP

‘Selamat Malam Pesawat M’sia 370′ – Perbualan Terakhir MH370 Di Dengar

370
KUALA LUMPUR - “Selamat malam pesawat Malaysia tiga tujuh kosong” adalah perbualan terakhir dalam transkrip antara pengawal trafik udara (ATC) dan kokpit pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang, kata Kementerian Pengangkutan malam Isnin.
Menurut kenyataan kementerian perbualan itu dirakamkan pada jam 0119 (waktu Malaysia) 8 Mac.
Kementerian Pengangkutan berkata pihak berkuasa masih menjalankan penyiasatan forensik untuk menentukan sama ada perkataan terakhir yang dirakamkan dari kokpit itu diucapkan oleh juruterbang atau pembantu juruterbang.
Kenyataan itu dikeluarkan susulan persoalan yang dibangkitkan semasa sidang media oleh Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pada Isnin berhubung komunikasi terakhir antara kokpit dan pengawal trafik udara.
Kenyataan itu menyebut Hishammuddin juga telah mengarahkan pasukan penyiasatan supaya mengeluarkan transkrip penuh itu, yang akan diberikan semasa taklimat kepada anggota keluarga penumpang dan anak kapal Penerbangan MH370. – BERNAMA

MH370: 10 Pesawat, 9 Kapal Laut Cari Pesawat Hari Ini Di Teruskan

MH370: 10 Pesawat, 9 Kapal Laut Cari Pesawat Hari Ini
CANBERRA – Sebanyak 10 pesawat dan sembilan kapal akan membantu operasi mencari pesawat MH370 hari ini, kata Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC).
JACC yang diwujudkan semalam dan diketuai bekas Mashal Udara Angus Houston di Perth bagi menyelaraskan peranan kerajaan Australia dalam operasi mencari dan menyelamat.
Pusat itu juga akan menyalurkan maklumat secara tepat kepada keluarga penumpang dan anak kapal pesawat berkenaan dan memaklumkan kepada pesawat mengenai maklumat terkini.
Sehubungan itu, Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) berkata, kawasan pencarian akan meliputi 120,000 kilometer persegi, barat Perth.
Pesawat dan kapal yang terbabit operasi terbabit ialah dua P3 Orion Tentera Udara Diraja Australia; Ilyushin IL-76 China; P8 Poseidon Tentera Laut Amerika Syarikat; Gulfstream Jepun; P3 Orion Korea Selatan; P3 Tentera Udara Diraja New Zealand dan P3 Orion Jepun serta sebuah pesawat awam yang menyediakan bantuan sistem komunikasi. – Xinhua

MH370# - Senarai Kekuatan Pencarian Di Lautan Hindi 31 Mac 2014

www.mynewshub.my

Hari ini, sembilan pesawat tentera dan satu pesawat awam digunakan dalam proses mencari MH370 di selatan Lautan Hindi.
Kapal-kapal berkenaan adalah;
Dua C-130 Malaysia
Satu Ilyushin IL-76 China
Satu Pengawal Pantai G5 Jepun
Satu P3 Orion Australia
Satu P3 Orion New Zealand
Satu pesawat awam New Zealand
Satu P8 Poseidon Amerika
Satu P3 Orion Jepun
Satu P3 Orion Korea

(KLIK – Pencarian MH370 Mungkin Makan Masa Bertahun-Tahun)
11 kapal laut turut digerakkan ke kawasan pencarian iaitu;
Lapan Kapal China:
-  Xue Long
-  Kunlunshan
-  Haikou
-  Qiandaohu Jian
-  Jing Gang Shan
-  Haixun
-  Dong Hai Jian
-  Nan Hai Jian

Tiga kapal Australia:
- HMAS Success
- HMAS Toowoomba
- MV Barkley Pearl (sedang transit di kawasan pencarian)

Kapal Malaysia, KD Lekiu dijangka tiba ke kawasan mencari pada 3 April
ADV Ocean Shiled – Kapal yang digunakan untuk mengesan kotak hitam dan Bluefin 21 (kenderaan dalam air) – dijangka tiba di lokasi mencari pada 3 April- Mynewshub.my
Sumber rujukan: http://www.mirror.co.uk/

MH370: Indonesia Berpuas Hati Usaha Malaysia

SAR
KUALA LUMPUR – Indonesia berpuas hati dengan usaha Malaysia menyelaras usaha mencari dan menyelamat (SAR) untuk menjejaki pesawat Malaysia Airlines (MAS) Penerbangan MH370.
Wakil Khas kerajaan Indonesia Wiwiek Setyawati Firman berkata: “Kami berada di sini untuk menghulurkan sokongan kepada Malaysia meneruskan siasatan serta operasi mencari dan menyelamat.”
Jakarta bersedia menghulurkan sebarang bantuan, kata beliau kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan selama sejam dengan pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein di sini, hari ini.
Turut hadir Duta Besar Indonesia di Malaysia Herman Prayitno.
Ketika ditanya bagaimana ahli keluarga penumpang warga Indonesia menghadapi tragedi itu, beliau berkata anggota keluarga terbabit melahirkan sokongan penuh mereka kepada Malaysia dan berharap pasukan SAR akan meneruskan misi mencari mana-mana mangsa yang terselamat.
Selepas menemui delegasi Indonesia, Hishammuddin menerima kunjungan hormat Pesuruhjaya Tinggi Australia Rod Smith dan Ketua Pesuruhjaya Biro Keselamatan Pengangkutan Australia Martin Dolan selama kira-kira sejam.
Penerbangan MH370, membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, hilang pada 8 Mac setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL jam 12.41 tengah malam.
Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing jam 6.30 pagi hari yang sama.
Berdasarkan analisis yang belum pernah digunakan sebelum ini oleh Inmarsat, firma telekomunikasi satelit United Kingdom, dan cawangan Siasatan Kemalangan Udara UK (AAIB), Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan pada 24 Mac, 17 hari selepas kehilangan pesawat itu, bahawa Penerbangan MH370 “berakhir di selatan Lautan Hindi”. – BERNAMA

Paten AS 2006 Mendedahkan Kapal Boeing Boleh Diterbangkan Dari Darat

www.mynewshub.my
Pada November 2006, syarikat pembuat kapal terbang Boeing menerima paten daripada kerajaan Amerika Syarikat (AS) untuk sebuah sistem yang mana apabila ia diaktifkan, memampukan sesebuah pesawat diterbangkan ke lokasi tertentu dengan juruterbang tidak mampu berbuat apa-apa.
Autopolit ‘tanpa gangguan’ itu boleh diaktifkan oleh juruterbang, sensor dalaman atau menggunakan jaringan satelit serta radio dari jarak jauh oleh agensi kerajaan AS seperti CIA.
Ia bertujuan untuk mengambil alih penerbangan itu andai berlaku cubaan oleh pengganas untuk mengalih atau melencongkan sesuatu pesawat ke laluan atau destinasi lain.
Sistem baru yang dibangunkan pasca 9-11 adalah untuk membolehkan pihak berkuasa AS menguasai kembali sesuatu pesawat dan tidak tunduk sepenuhnya kepada kemahuan perampas.
Apabila sistem berkenaan diaktifkan, sesuatu pesawat itu akan diterbangkan dengan kawalan luar ke lokasi yang telah diprogram lebih awal.
Boeing dalam kenyataan pada 1 Disember 2006 berkata, ada keperluan mendesak dalam industri penerbangan bagi mewujudkan satu teknik yang secara muktamad dapat mengelak invidu yang tidak bertauliah daripada menguasai sesuatu pesawat dan kemudiannya membahayakan keselamatan penumpang atau orang lain dalam laluan perjalanan kenderaan berkenaan, dengan ini ia akan dapat mengurangkan kesan kemusnahan yang mampu dilakukan individu di dalam sesuatu pesawat (yang dirampas).
“Secara khusus, ada keperluan untuk mewujudkan teknik yang akan memastikan laluan perjalanan sesuatu kenderaan adalah berkekalan dengan mengalihkan sebarang proses membuat keputusan yang salah oleh manusia termasuk ancaman keganasan di atas kenderaan (pesawat) berkenaan,” katanya.
Untuk menjadikannya bebas sepenuhnya, sistem itu mempunyai bekalan kuasa sendiri serta bebas daripada pemutus litar kapal terbang.
Kapal berkenaan akan berada dalam mode otomatik walapun telah mendarat dan mekanik atau kakitangan kerajaan yang berkenaan akan dipanggil untuk mematikan sistem berkenaan.
Boeing telah mewujudkan beberapa kaedah untuk mengaktifkan sistem berkenaan.
Antaranya termasuk suis manual untuk ditekan juruterbang atau pengesan khas di pintu kokpit yang akan mula bertindak apabila mode anti pengganas teraktif walaupun hanya tenaga yang minimum digunakan untuk memaksa buka pintu kokpit.
Pilihan lain ialah jaringan tersembunyi di mana pegawai kerajaan atau wakil syarikat penerbangan di darat akan memantau dan mengarahkan kapal dalam mode otomatik apabila sah keselamatan kapal terbang dikompromi.
Jaringan komunikasi radio juga boleh digunakan untuk memaklumkan kemudahan darat atau kapal terbang lain bahawa sebuah pesawat telah diaktifkan dalam mode otomatik.- MYNEWSHUB.MY
Gambar: Nombor paten di sebelah kanan diagram
Sumber: http://glodef.blogspot.com/
www.mynewshub.mywww.mynewshub.my

Panas… PBB Haramkan Pemburuan Ikan Paus Oleh Jepun Atas Nama Sains

www.mynewshub.my

Para hakim di mahkamah tertinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) hari ini mengarahkan Jepun untuk menghentikan aktiviti pemburuan ikan paus di kawasan Antartika dan sekali gus menolak hujah negara itu bahawa tangkapan haiwan berkenaan dibuat untuk kajian saintifik.
Mahkamah Keadilan Antarabangsa menyebelahi plaintif, Australia yang mendapati hasil kajian berkaitan ikan paus itu amat sederhana jika dibandingkan dengan jumlah ikan yang telah dibunuh.
Mahkamah itu menjelaskan, tidak akan ada sebarang lesen memburu paus akan dikeluarkan.
“Memandangkan JARPA II (nama program kajian) telah bermula sejak 2005 dan melibatkan 3,600 pembunuhan ikan paus minke, data saintifik yang dihasilkan kelihatannya amat terhad sekali,” Hakim Peter Tomka dari Slovakia berkata.