Surat terbuka Nur Adilla kepada Majlis Keselamatan Negara Malaysia




Keadaan banjir yang berlaku di Pahang dan negeri-negeri di Pantai Timur baru-baru ini begitu mendukacitakan. Melibatkan 40,920 orang mangsa dengan dua mangsa yang terkorban, bencana alam yang disebabkan hujan berterusan tanpa henti ini seperti tidak terurus dengan baik.
Setelah dibawa ke Dewan Rakyat oleh Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh, yang memohon agar Kuantan diisytihar darurat, isu banjir ini mula mendapat perhatian oleh pemimpin tertinggi negara.
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang akhirnya turun padang sampai mengakui dan memohon maaf atas kelewatan bantuan bekalan dan kelemahan pengurusan banjir ini.
Di sinilah timbul satu persoalan baru. Malaysia bukan sebuah negara yang tidak biasa dihantar Tuhan dengan bah. Setiap hujung tahun, dari bulan November hingga Mac angin monsun Timur Laut akan bertiup membawa hujan lebat berterusan di kawasan Pantai Timur.




Hal ini berlaku setiap tahun – SETIAP TAHUN – lantas ketidaksiagaan badan kerajaan tertentu sebelum, semasa dan selepas bencana alam ini berlaku amat menghairankan.
Arahan MKN No. 20
Majlis Keselamatan Negara (MKN) merupakan satu-satunya agensi yang secara rasminya merupakan badan kerajaan yang tertubuh untuk pengurusan bencana di Malaysia. Meskipun sejarah menintakan bahawa MKN didirikan pasca-13 Mei dan pembubaran Mageran, peranan MKN semakin mencapah luas sejak itu. Antara lain:
  • Khidmat keurusetiaan kepada jawatankuasa
  • Memantau amalan serta pelaksanaan dasar dan mekanisme pengurusan bencana berjalan lancar
  • Post-mortem bencana diadakan
  • Menggerakkan SMART untuk operasi mencari dan menyelamat
  • Menyelaras pengendalian latihamal pengurusan bencana dan mencari dan menyelamat
  • Mengawasi langkah pencegahan dan kawalan bencana dijalankan
  • Merancang dan menyelaras serta mengawasi strategi kependidikan, latihan dan pencegahan kepada pegawai-pegawai dan anggota-anggota Jabatan Kerajaan, masyarakat dan Badan-badan Bukan Kerajaan dalam menghadapi dan mencegah bencana
  • Memberi nasihat kepada Jawatankuasa Pengurusan dan Bantuan Bencana apabila diminta ke arah kelancaran pengendalian serta pengurusan suatu bencana
Definisi ‘bencana’ yang jelas tercatit dalam Arahan MKN No.20 yang turut terpampang di laman sesawang MKN, ialah;
“…sesuatu kejadian yang berlaku secara mengejut, bersifat kompleks dan mengakibatkan kehilangan nyawa, kemusnahan kepada harta benda atau alam sekitar serta menjejaskan aktiviti masyarakat setempat.”
“melibatkan sumber, peralatan, kekerapan dan tenaga manusia yang ekstensif daripada banyak agensi serta penyelarasan yang berkesan…”
Arahan MKN No. 20: Dasar dan Mekanisma Pengurusan dan Bantuan Bencana Negara berdiri atas tiga tujuan utama iaitu;
  • Untuk menggariskan satu Dasar Pengurusan Dan Bantuan Bencana di Darat mengikut tahap bencana dan mewujudkan satu mekanisme pengurusan yang menentukan peranan serta tanggungjawab agensi-agensi yang terlibat semasa bertindak menangani sesuatu bencana yang berlaku.
  • Tindakan menjadi lebih kemas, terselaras dan teratur
  • Mengelakkan pembaziran, kekeliruan, konflik dan percanggahan
Dalam rekod MKN, Arahan No. 20 ini merupakan arahan yang paling kerap diguna pakai kerana bencana alam merupakan perkara yang umum dan selalu berlaku. Arahan ini tergubal sebagai respon padabeberapa kejadian alam lampau seperti kes Highland Towers pada Mei 1994.
Pengurusan banjir dan bencana
Kejelasan garis panduan ini tampak gah dan lengkap sekali. Mencakupi hampir segenap segi, Arahan MKN No. 20 yang baru usai proses semak semulanya beberapa bulan lalu ini seharusnya membuatkan MKN ikut gah dan lengkap modus operandinya. Namun, sebaliknya pula yang berlaku baru-baru ini.
Laporan media menampakkan seakan-akan MKN harus dipaksa dan ditolak oleh beberapa ahli politik, barulah gerak kerja menyelamat, memindah dan pengagihan keperluan kepada mangsa bencana dilakukan dengan kadar cepat seperti yang sewajarnya.
Keabsahan hal ini pula turut disokong dengan laporan keberadaan tempat perpindahan yang begitu mendukacitakan dan tampak sangat daif.
Seakan-akan kita tidak pernah menghadapi bencana seumpama ini dan inilah pertama kali.
Seakan-akan kita atau MKN secara khusus, langsung tidak mempunyai pengalaman lepas dalam hal-hal pengurusan bencana.
Seakan-akan MKN langsung tidak mempunyai garis panduan untuk modus operandi kerna jelas sekali pengurusan bencana ini begitu carca merba.
Adalah dicadangkan bahawa, beberapa minggu sebelumbencana bah ini dijangka berlaku, MKN siap siaga dengan segala persiapan.
Selain mengeluarkan notis awal kepada penduduk di kawasan yang mungkin terbabit, keperluan seperti makanan, minuman dan air bersih, pakaian dan hal-hal yang berkaitan sudah boleh lekas dihantar di pusat pemindahan banjir.
Selain itu, perpindahan mangsa juga wajib dilakukan sesegeranya apabila air sudah naik dan bukanlah hanya setelah bah melimpah ke tahap bahaya.
Bot penyelamat, helikopter, kenderaan pancuan empat roda (jika banjir masih tidak kritikal) atau apa sahaja kenderaan untuk memindahkan mangsa sudah disediakan.
Bantuan RM500
Bantuan RM500 terlalu sedikit jika hendak dinisbahkan dengan kadar inflasi negara yang semakin menggila.
Dengan kehadiran tahun baru yang tidak lama, perbelanjaan akan tambah mencanak apabila keluarga akan terpaksa mengeluarkan perbelanjaan masuk sekolah serta, tentu sekali, dengan perlu memulihkan semula kondisi material keluarga, amat tidak masuk akal bantuan RM500.
Kami tidak berminat dengan ucapan balas dari politikus seperti, “Sekurang-kurangnya ada juga bantuan daripada tiada”, kerana setelah sekian lama, kadar bantuan ini tetap statik dan tidak berganjak jumlahnya.
Kami juga amat berharap agar kenyataan bodoh seperti, “Bersyukurlah, RM 500 sudah cukup banyak, kerajaan perlu belanja untuk hal lain yang penting untuk negara”, kerana dengan segala rekod pengurusan kewangan yang buruk, boros, tiris dan begitu jelas merugikan, memadam segala pujukan dan retorik ini. Sudah-sudahlah menidakkan hak pada yang benar-benar berhak.
Wang bantuan ini perlu dikaji semula, bahkan perlu diberi mengikut pemboleh ubah yang sewajarnya seperti tahap kerugiaan, jumlah ahli keluarga, taraf pendapatan dan hal-hal lain supaya setiap keluarga dapat pulih dari kerugiaan yang dialami dengan baik.
Jepun sebagai contoh
Jepun ialah sebuah negara yang berada di atas Lingkaran Api Pasifik dan tentulah, Jepun dan bencana alam seperti gempa bumi dan Tsunami memang tidak dapat dipisahkan.
Namun, suatu hal yang dapat kita contohi dari negara ini ialah persediaan mereka sebelum menghadapi benca alam ini begitu teliti dan rapi.
Andai ada yang cuba berhujah, mereka bisa lakukan dan punya persiapan lebih baik ini adalah kerna Jepun ialah sebuah negara yang jauh lebih maju, mohon hujahan itu berhenti sekadar di ruang kerongkong. Usah dituturkan.
Sejak 1960, persedian Jepun dalam menghadapi bencana ini bukan calang-calang.
Menyentuh dalam konteks yang serupa, Jepun telah menjadikan bangunan-bangunan awam- tidak hanya sekolah dan dewan serbaguna – tetapi kuil dan taman awam dijadikan tempat sesuai untuk perpindahan mangsa.
Bahkan, keperluan-keperluan pasca bencana juga dalam keadaan sentiasa bersedia untuk diedarkan di samping turut dijual di kedai-kedai.
Tentulah kita begitu terkejut dengan kenyataan seorang menteri baru-baru ini, apabila diajukan cadangan bahawa mangsa bencana alam ini perlu diberi dengan khemah supaya lebih meyelesakan terutamanya yang bekeluarga, kita dimomokan dengan jawapan yang langsung tidak masuk akal.
Beliau dengan gah menjawab yang adalah lebih baik tikar dan tilam sahaja dibekalkan dan perbandingan antara Jepun-Malaysia ini tidak boleh terpakai kerana iklim yang beda.
Kalaupun sungguh khemah sedia ada di pasaran tidak sesuai, apakah kita tidak boleh mengembleng usaha inovatif pelajar di universiti atau pakar sedia ada untuk menghasilkan khemah atau apa-apa produk yang sesuai untuk digunakan?
Nah, di sinilah pentas sebenar untuk para politikus patut menjuarai isu pemeliharaan hak orang Islam yang majoriti di Malaysia, majoriti juga sebagai mangsa bencana.
Keadaan pusat pemindahan mangsa banjir berterusan dilihat tidak sesuai untuk wanita- Muslim atau bukan Muslim dan keluarga.
Tidur bercampur berhari-hari dan apatah lagi yang punya anak kecil, keadaan sebegitu begitu tidak menyelesakan.
Namun janganlah pula hanya rancak berkokokan, namun nihil pula tindakan. Atau lancar fasih ucap kemaafan, tetapi diulang khilaf silap di masa hadapan.
Kesimpulan
Adalah menyedihkan apabila KPI yang digubal bertujuan untuk meningkatkan produktiviti dan impak kerja, akhirnya menjadi sekadar garis minimum dalam modus operandi yang ditugaskan. KPI tidak wajar sekadar jadi penyebab pada kerja cukup syarat.
MKN perlu lebih proaktif, menggunakan pengajaran lepas sebagai pengajaran. Segala kelemahan tahun ini harus lekas dibaiki sebab hampir terjamin bahawa bencana ini akan berulang dalam lingkung masa hampir serupa setahun lagi.
Jumlah mangsa yang terlibat pula bukan calangan sedikit tetapi mencecah puluhan ribu- tahun ini sampai lebih empat puluh ribu.
Usah dilupa air juga bisa jadi “wahana” penularan pelbagai penyakit, tanpa langkah berhati-hati dan bersifat mencegah, kita bisa menjangka apa bentuk bencana lagi yang akan menghinggapi anak kecil mangsa bah. MKN patut peka dan responsif pada bencana sebulum, semasa dan selepas.
Jawapan beberapa wakil rakyat dalam merespon akan isu bencana baru-baru ini kedengaran begitu sombong dan tidak cocok dengan jubah wakil rakyat yang tersarung.
Kerja wakil rakyat tidak selesai hanya dengan turun padang jenguk muka, tidak usai hanya sekadar dengan melontar simpati di depan lensa kamera: tetapi wakil rakyat harus memahami pergelutan rakyat yang marhaen terutamaya dan mewakili rakyat mendapatkan hak mereka seadanya.
Dengan keadaan masyarakat yang makin bijak menilai dan semakin matang, wakil rakyat yang tidak buat kerja memang menempah “maut” di pilihan raya akan datang! – 9 Disember, 2013.
* Nur Adilla Abd Rahim ialah mahasiswa di University of Washington, kru Universiti Terbuka Anak Muda (UTAM) dan alumnus Felo Perdana di Jabatan Perdana Menteri.