Panas ! Macam Mana Pasport Mat Salleh Digunakan Mat Black?

Luigi-Maraldi-565x376


Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam, Datuk Azharuddin Abdul Rahman dalam sidang media sebentar tadi memberitahu, wajah salah seorang pemegang pasport curi dalam penerbangan MH370 dari KLIA ke Beijing menyerupai pemain bola sepak Itali, Mario Balotelli.
Beliau tersasul atau memang itu wajahnya?
Andai tersilap bagi contoh atau tersasul, oklah… tetapi kalau memang benar… sangat la pelik.
Ini kerana dua lelaki pemilik asal pasport adalah lelaki Eropah berkulit putih.
Manakala Mario Balotelli gelap… kontrast sangat tu…
Apakah pasport Itali berkenaan telah diubah suai dan dipalsukan sebahagaiannya?
Rasanya itu sahaja penjelasan yang masuk akal…
Namun, yang pasti, sudah tentu ia bukan sesuatu yang mudah untuk dilakukan (memalsukan) kerana kalau dilihat kepada contoh pasport Itali yang dipegang salah seorang mangsa dalam kejadian di bawah… ia memiliki dua gambar yang dicetak terus ke helaian kertas pasport berkenaan.
0
Kalau pasport Itali macam pasport zaman dulu-dulu di mana gambar betul akan dilekatkan dengan gam, mungkinlah ia mudah dipalsukan, ini dicetak terus.
Sudah tentu sindiket yang buat tu memang betul-betul profesional.
Kalau pasport itu telah diubah dengan penuh teliti dan cermat, muka lelaki Eropah kepada lelaki Afrika, maka kalau mereka terlepas pemeriksaan di KLIA, adalah maaf sikit.
Tetapi, kalau ia kekal dengan gambar mat salleh tetapi yang hulur pasport tu mat black… dan boleh terlepas… maka para pegawai Imigresen KLIA harus dihantar untuk menjalani pemeriksaan buta warna secara beramai-ramai bermula tengah malam ini juga!
Daripada insiden yang sedih, jangan ia berubah menjadi bahan lawak antarabangsa pulak.
Selepas berkata semua ini, penulis meraskan dua perkara sahaja, mungkin Azharuddin silap bagi contoh atau pasport berkenaan telah diubah dengan begitu mahir sekali.
Sekarang ini pun kenyataan beliau sudah mula jadi trending dan jenaka di media sosial.
why twitter