MH370: MAS Perkenal Peraturan Baru – Tambah Krew Dalam Kokpit?

KokpitB777
AKHBAR Daily Mail UK melalui laman webnya melaporkan beberapa peraturan baru melibatkan juruterbang sudah pun dikuatkuasakan oleh syarikat Malaysia Airlines (MAS) dalam penerbangan selepas tragedi melibatkan pesawat MH370.
Menurut laporan itu, peraturan baru itu diwujudkan bagi mengelakkan pihak tertentu daripada mengganggu alat kawalan pesawat sekaligus mengelakkan kejadian sama berulang.
Mengikut analisis pakar penerbangan sebelum ini, sistem transponder pesawat berkenaan telah didapati dimatikan secara sengaja secara salah bagi mengelakkan ia dikesan satelit dan radar.
Peraturan baru itu memperlihatkan MAS meletakkan seorang lagi anak kapal tambahan di dalam kokpit selain kapten dan pembantunya. Ia bagi memastikan, dua kru akan sentiasa berada dalam kokpit sekiranya seorang daripada mereka pergi ke tandas.
Daily Mail menyebut, langkah baru itu sebenarnya sudah pun dimulakan seminggu selepas tragedi MH370 8 Mac lepas tetapi ia hanya didedahkan hari ini.
Langkah berkenaan difahamkan dikenalpasti ketika siasatan awal insiden MH370, apabila diketahui ada campur tangan elemen manusia dalam kes kehilangan pesawat berkenaan.
Ia dikatakan dilakukan oleh seseorang dari luar kokpit yang masuk ke dalam ruang kawalan itu ketika seorang juruterbang tidak menutup pintu untuk ke tandas.
Bagaimanapun, memperlihatkan insiden MH370, pesawat mula dikesan berpatah balik dari laluan asal ke Beijing ketika kira-kira sejam selepas berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).
Laporan Daily Mail melaporkan, kejadian itu dikatakan terjadi terlalu awal daripada masa sepatutnya seorang juruterbang perlu untuk menggunakan tandas.
MAS dikatakan enggan mengambil sebarang risiko dan mengarahkan seorang anak kapal memasuki kokpit jika juruterbang dibiarkan berseorangan.
Bagaimanapun kenyataan sebenar dari pihak MAS berkaitan perkara ini masih belum dapat ditemui setakat ini. – MYNEWSHUB.MY